Evangelisch-Lutherse Gemeente Het Gooi

Logo PKN

 

Thema: Spiritualiteit in de Lutherse traditie

Maarten Luther leefde vijftien jaar als monnik (1505-1520) en is de kloosterlijke praktijken van gebed, Schriftmeditatie, verinnerlijking en zelfreflectie na zijn reformatorische wending blijven beoefenen. Spiritualiteit raakt aan de dieptedimensie van een menselijk leven. Het kan op verschillende wijzen worden gezocht en vormgegeven. Niet alleen via de weg van het gebed, de weg van verstilling en contemplatie, maar ook in de weg van de liturgie en zelfs in de manier waarop we omgaan met lijden en verdriet. In deze cursus van vijf bijeenkomsten luisteren we niet alleen naar Luther, maar ook naar andere inspiratiebronnen.

De bijeenkomsten vinden plaats in ons gemeentecentrum op de volgende 5 donderdagavonden: 1, 15 en 29 oktober en op 12 en 26 november 2020

Vanwege de beperkingen door corona is het maximum aantal deelnemers beperkt. U kunt zich tot 20 september opgeven via (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). De cursuskosten worden net zoals vorig jaar door de gemeente gedragen. Een vrijwillige gift in de hoogte van 15,00 euro is welkom op het rekeningnummer van onze gemeente.
In verband met het coronavirus bieden we dit jaar ook de mogelijkheid aan van een online reeks van deze bijeenkomsten. De data hiervan zijn de volgende dinsdagavonden: 17 november 2020, 8 december 2020, 12 januari 2021, 2 februari 2021 en 9 februari 2021.

markus matthiasBijeenkomst 1: Spiritualiteit van het bidden
Docent: prof. dr. Markus Matthias
Voor Luther was bidden niet vanzelfsprekend. Bidden mag dan door Teresa van Lisieux (in haar Histoire d'une âme) zo mooi beschreven zijn als "het opwaarts bewegen van het hart", maar hoe doe je dat precies? Wat voor gebedsvormen bestaan er en welk rol speelt het persoonlijk gebed in het proces van innerlijke groei? Luther heeft hier spannende dingen over geschreven die we gaan lezen.

  

foto willyBijeenkomst 2: Spiritualiteit van het vieren
Docent: ds. Willy Metzger
Liturgie is het geheel van gebeden, lezingen, ceremonieën en handelingen waarmee we bepaald worden bij de nieuwe werkelijkheid van God en diens heerschappij. In liturgie wordt niet alleen onze verbeelding geprikkeld maar nemen we ook fysiek deel in het zingen, in gezamenlijk gesproken gebeden, in staan en zitten, en in het zich heel bewust 'in een ruimte' bevinden. De schoonheid van die ruimte, de vertrouwde en soms vreemde klanken en beelden kunnen ons boven onszelf uittillen.

Louise vosBijeenkomst 3: Spiritualiteit van het leven uit genade
Docent: ds. Louisa Vos
Voor Luther is leven uit Gods genade een voortdurende spirituele oefening waarbij we leren hoezeer we Gods vergeving nodig hebben. In de boetepsalm 51 bidt David dat God zijn ogen moge afwenden van onze zonden. 'Zonde' is een leven dat op zichzelf gericht is: je meent dat je je leven geheel zelf in handen hebt, je bent volledig autonoom. Daarmee ontken je hoezeer alles wat wezenlijk is in je leven je geschonken wordt en hoezeer je afhankelijk bent van anderen en de Ander. Wij zijn gemaakt om lief te hebben en geliefd te worden.

 

theo kerkbladBijeenkomst 4: Spiritualiteit bij de ervaring van het lijden
Docent: dr. Theo van Willigenburg
Lijden kan het gevolg zijn van liefde (je lijdt het meest aan het verlies van wat je lief is), maar veel lijden komt ook voort uit natuurrampen en uit menselijk kwaad. Vooral dat laatste heeft Bonhoeffer moeten ervaren. Daarbij werd het hem duidelijk dat een spirituele weg van omgang met je eigen lijden ons dichter bij de kern van ons bestaan en bij God kan brengen. 

 

suzanne FreitagBijeenkomst 5: Spiritualiteit van de Schrift
Docent: ds. Susanne Freytag
In de protestantse traditie is de eerbiedige omgang met de Bijbel een belangrijke bron van spiritualiteit. We verkennen verschillende vormen van bijbellezing. Wie 'in de Bijbel' leeft zal, zoals Luther het heeft gezegd, "verzadigd en dronken worden" van de vele Paasdaden van God en de belofte van het heil in Christus.